Matronatació: Preparació al part a l’aigua

En els darrers anys ha cobrat gran rellevància la preparació integral de l’ embarassada per a una bona finalització del part. La preparació psicològica, el seguiment i control de l’embaràs, un bon acompanyament per part tant de la llevadora com de l’acompanyant i un bon coneixement de la biomecànica i postures pèlviques, es consideren fonamentals per a un part exitós. En canvi, cada vegada més embarassades, realitzen activitats de preparació al part normalment dirigides per monitors, fisioterapeutes, llicenciats de l’activitat física i l’esport. Però rares vegades dirigides per llevadores.

Les postures que adoptem en cada etapa del treball de part facilitaran els moviments fetals i l’amplitud dels diàmetres necessaris.

La pelvis de la dona es compon d’una sèrie d’articulacions que es consideren rígides (sinartrosi). És a dir que els ossos s’uneixen mitjançant teixit fibrós. La mobilitat d’aquestes articulacions queda definida per la capacitat de distensió dels seus lligaments. Durant l’embaràs la mobilitat de la pelvis augmenta considerablement per l’acció de l’hormona relaxina. Convertint l’articulació de la pelvis a tipus amfiartrosi (moviment limitat) Només si el nivell de distensió d’ aquests lligaments és el correcte es podran realitzar tots els moviments pèlvics en la seva màxima amplitud. Les adaptacions del crani fetal i aquesta capacitat mínima que adquireix la pelvis faran guanyar el suficient espai per facilitar la finalització del part.

Els músculs que envolten la pelvis, permet en que aquesta, pugui realitzar diferents tipus de moviments; i serà necessari mantenir-los en bon estat per realitzar les postures  que afavoreixen el part. Per tant, un bon programa d’exercicis durant l’embaràs sobre tota la musculatura, estructures òssies, articulari lligamentoses de la regió sacro-lumbar milloraran la mobilitat pèlvica iaixí la finalització del part. Treballar totes aquestes estructures implicades fora de l’aigua suposa un alt esforç. Per la qual cosa durant l’embaràs suposaria un alt risc de lesió. Per això es recomana la realització d’exercicis dins de l’aigua, ja que la flotabilitat de l’aigua requereix només el 50% del seu pes corporal. Reduint l’estrès relacionat amb les lesions. La pressió hidrostàtica i la resistència hidrodinàmica expliquen perquè l’aigua és el medi ideal perquè la dona en estat de gestació es mogui. La capacitat de flotació i ingravidesa afavoreixen la llibertat de moviments. De manera que les dones poden adoptar postures incòmodes i impossibles de realitzar a terra. La columna i les articulacions es destensen i s’alleuja el pes adicional que pateixen fora de l’aigua. A més a més, la resistència hidrodinàmica, permet treballar la força, amb la qual cosa es tonifiquen els músculs que més pateixen durant l’embaràsi s’entrenen els que intervenen en el part. El sistema respiratori treballa a major intensitat facilitant la ventilació pulmonarila resistència cardio respiratòria augmenta a través d’exercicis sostinguts de caràcter aeròbic. Tots els beneficis físics també a favoreixen una actitud psicològica més positiva ja que la llibertat de moviments, la relació amb altres dones en el mateixes tot el plaer de l’activitat fomenten la relaxació. Tot això justifica la realització d’un programa d’exercicis per a l’embarassada que englobi la millora de la condició física general i de la mobilitat de les articulacions pèlviques i entreni les postures que faciliten el part.

Recomanacions: Es recomana un mínim de 10 sessions.

Les sessions són de 60 minuts.

Les sessions estan dividides segons els objectius:

  • Millorar la capacitat aeròbica (buscar tots els suports possibles de l’articulació perquè treballi el múscul en tots els seus angles).
  • Millora de la força: perquè els músculs siguin capaços de tirar amb força de la pelvis per crear veritables espais.
  • Elasticitat: mobilització de les 3 articulacions (lumbo-sacra, coxofemoral, sacroilíaca)
  • Coordinació respiratòria: habituar l’embarassada a respirar en qualsevol tipus de situació. L’aigua permet variar l’ambient i crear ambients hostils, canvis de ritmes que pugen la freqüència cardíaca.
  • Relaxació i afavorir vincles mare nadó.

Recomanem venir sempre que esteu  de més de 12 setmanes d’embaràs.

.Si tens dubtes pots consultar les nostres condicions o contactar-nos per telèfon o whatsapp al 673 159 668 i per e-mail a espaimares@espaimares.cat

Aquamares: preparació al part a l'aigua

10%dte
  • Si dius que véns d’Espai Mares